Heeft u toch nog een vraag die niet in onze lijst voorkomt?

VEEL GESTELDE VRAGEN

Kameleon Dienstencheques biedt u graag een antwoord op veel gestelde vragen.

Wat mag een huishoudhulp doen?

De toegelaten activiteiten in het kader van de dienstencheques zijn wettelijk vastgelegd.

  • schoonmaken (incl. ramen)
  • wassen
  • strijken
  • occasionele kleine verstelwerken (dit is het herstellen van kleine beschadigingen aan het strijkgoed bijv. een knoop aannaaien)
  • bereiden van maaltijden

Wat mag een huishoudhulp niet doen?

  • professionele ruimtes poetsen (dokterspraktijk, atelier, winkelruimte, …)
  • dierenverblijven (zoals hondenrennen, stallen, … ) poetsen
  • herstellingswerken uitvoeren (lampen vervangen, schilderijen ophangen, schilderen, …)
  • het verzorgen of gezelschap houden van zieke of bejaarde mensen
  • kinderopvang
  • zone van 'gemengd gebruik' poetsen (bijv. ruimtes die overdag gebruikt worden door onthaalmoeders, de gemene delen van een appartementsgebouw, … )
  • schoonmaken van bouwwerven
  • tuinonderhoud

Krijg ik steeds dezelfde huishoudhulp?

Na het opstarten van de huishoudhulp is het de bedoeling om steeds dezelfde huishoudhulp te voorzien. Enkel in geval van ziekte of verlof, stelt Kameleon Dienstencheques een andere huishoudhulp voor.

Wat als ik geen huishoudhulp nodig heb?

Het is de bedoeling dat de huishoudhulp kan langskomen volgens de gemaakte afspraken bij het opstarten van de hulpverlening. Uiteraard kunnen zich omstandigheden voordoen, waardoor u geen poetshulp nodig heeft (vb. vakantie, ziekenhuisopname, schilderwerken,…).
Op jaarbasis kunnen maximum 4 poetsbeurten geannuleerd worden. Kameleon Dienstencheques verwacht dat u het kantoor minstens één week op voorhand (of indien mogelijk nog vroeger) op de hoogte stelt van de annulatie.

Bij laattijdig of niet verwittigen zal de poetsbeurt toch aangerekend worden.

Wat als ik niet tevreden ben?

Kameleon Dienstencheques probeert steeds het beste voor u als klant te voorzien maar toch kan het gebeuren dat u om een of andere reden niet tevreden bent. In dit geval raden wij u aan om contact op te nemen met Kameleon Dienstencheques die samen met u naar een constructieve oplossing zoekt. Indien gewenst of noodzakelijk, zetten we ook een andere huishoudhulp in. Wij raden echter steeds aan om het probleem in eerste instantie zelf met uw huishoudhulp te bespreken.

Word ik op de hoogte gebracht i.g.v. verlof of ziekte van mijn huishoudhulp?

Verlof dient de huishoudhulp op voorhand zelf te melden. In geval van ziekte krijgt u bericht via het kantoor Kameleon Dienstencheques, behalve op de eerste dag van de afwezigheid. Dan is de huishoudhulp zelf verantwoordelijk om de klanten te verwittigen.

Krijg ik vervanging als mijn huishoudhulp​ ziek is of vakantie neemt?

In de mate van het mogelijke voorziet Kameleon Dienstencheques vervanging. Vervanging is echter nooit verplicht.

Worden er extra kosten aangerekend?

Per gepresteerd uur betaalt u één dienstencheque en een toeslag van €1,50 (dossierkosten). Concreet: voor een beurt van 4u betaalt u 4 dienstencheques en €6 dossierkosten.

Krijgen de huishoudhulp​en opleiding?

Iedere nieuwe werknemer krijgt een grondige introductie. Sinds 2016 zijn nieuwe huishoudhulpen zelfs wettelijk verplicht om een startopleiding te volgen. In deze basisopleiding komen volgende thema’s aan bod:

  • product- en materialenkennis
  • ​werkorganisatie
  • veiligheid
  • ergonomie

Jaarlijks organiseert Kameleon Dienstencheques een aantal opleidingsmomenten voor alle werknemers omtrent thema’s die ze zelf kunnen kiezen:

  • EHBO
  • preventie van rugklachten
  • dementie
  • burn-out
  • beroepsgeheim
  • ….

Naast deze theoretische opleidingsmomenten, voorzien wij ook begeleiding op de werkvloer. Hiervoor kunnen wij beroep doen op onze ervaren coach.

Is de huishoudhulp verzekerd?

Kameleon Dienstencheques staat, in het kader van de arbeidsongevallenverzekering, in voor de wettelijk verschuldigde vergoedingen:

  • i.g.v. uw huishoudhulp het slachtoffer wordt van een arbeidsongeval of
  • i.g.v. een ongeval op weg naar of van de klant of
  • i.g.v. een ongeval voor verplaatsingen tijdens de arbeidsuren in opdracht van de klant (om boodschappen te doen).

Bij een arbeidsongeval moet de dienst steeds op de hoogte gebracht worden.

De huishoudhulp is ook verzekerd voor materiële schade toegebracht aan uw eigendommen. Bij een schadegeval moet de klant of de huishoudhulp onmiddellijk (= de dag zelf) het kantoor Kameleon Dienstencheques inlichten, die de nodige stappen zal ondernemen om een tussenkomst te verkrijgen van de verzekering. Schadegevallen die Kameleon Dienstencheques laattijdig gemeld worden, komen niet meer in aanmerking voor een eventuele schadetussenkomst.

Kan ik de huishoudhulp stopzetten?

De hulp kan u steeds opzeggen mits het in acht nemen van een opzegtermijn van 2 weken.

Zit u toch nog met een vraag?

KAMELEON HELPT U GRAAG VERDER