Update 16 april: voorbereiding opstart 4 mei

16/04/2020 - 17:06

Beste klant

Na de bijeenkomst van de Nationale Veiligheidsraad van woensdag 15 april hebben wij beslist om de komende 2 weken nog geen volledige heropstart van onze dienstverlening te voorzien.

We bereiden ons momenteel wel voor op een heropstart voor alle huishoudhulpen vanaf maandag 4 mei. Alles zal echter afhangen van de beslissingen die volgende week vrijdag 24 april (volgende bijeenkomst van de Nationale Veiligheidsraad) zullen genomen worden.

In de veronderstelling dat iedereen vanaf maandag 4 mei terug aan de slag kan gaan, doen wij nu al een bevraging bij alle klanten om te weten of er terug hulp kan en mag voorzien worden vanaf mei. Deze informatie hebben wij nodig om de planningen te kunnen opmaken. We houden er rekening mee dat niet iedere klant hulp zal wensen en dat we hier en daar de planning zullen moeten aanpassen. Het zou kunnen dat de hulp op een ander moment dan gewoonlijk voorzien wordt. In dit geval zullen wij u sowieso op voorhand contacteren om afspraken te maken.

Wij vragen om uw keuze kenbaar te maken ten laatste op woensdag 22 april. Dit kan door te bellen (051 20 16 20 of 0497 70 70 20) of te mailen naar eveline@kameleondiensten.be.

Een bevestiging over de start van de huishoudhulp zullen wij geven in de week van 27 april.

Wij maken van de gelegenheid ook gebruik om nu al de instructies mee te geven die van belang zullen zijn eenmaal de huishoudhulp terug bij u zal langs komen. Gelieve deze zeer aandachtig te lezen en er rekening mee te houden.

Wij vragen uitdrukkelijk om de dienst te verwittigen indien zich in uw gezin een geval van besmetting heeft voor gedaan in de periode voorafgaand aan de opstart (maart, april).

We laten u ook graag weten dat onze huishoudhulpen voorzien zijn van de volgende beschermingsmiddelen: mondmaskers, ontsmettende handspray en handschoenen.

INSTRUCTIES VOOR DE KLANT

Mogen we vragen om tijdens de crisisperiode de volgende maatregelen in acht te nemen.

  • De klant is verplicht om de onderneming onmiddellijk op de hoogte te stellen als een gezinslid besmet is met het coronavirus of symptomen vertoont van een mogelijke besmetting.
  • Indien er sinds 18 maart een geval van besmetting geweest is in het gezin, dan verwachten wij om correct en eerlijk geïnformeerd te worden zodat we gepaste afspraken kunnen maken en maatregelen naar de huishoudhulp toe kunnen nemen.
  • Het werk moet op een veilige manier kunnen georganiseerd worden:
    • de klant voorziet mogelijkheden om de handen te wassen met water en zeep en af te drogen met keukenpapier of een verse handdoek;
    • de klant zorgt ervoor dat er contact met de huishoudhulp vermeden wordt; dit kan door ervoor te zorgen dat de huishoudhulp alleen kan werken in de schoon te maken ruimtes en dat de klant zich in een andere ruimte bevindt; indien dit niet mogelijk is dan geldt de ‘social distance’ maatregel: er moet minstens 1,5m afstand bewaard worden tussen elkaar;
    • de klant zorgt ervoor dat de werkplekken goed verlucht worden, bij voorkeur voor de aankomst van de huishoudhulp;
    • voorzie voldoende poetsdoeken (microvezeldoeken) en dweils zodat er regelmatig kan ververst worden; de poetsdoeken en dweils moeten na iedere schoonmaakbeurt gewassen worden op 60°;
    • voorzie een minimum aan schoonmaakproducten zoals een allesreiniger; javel werkt desinfecterend en wordt aangeraden om - indien mogelijk - mee te werken
  • De papieren dienstencheques worden op voorhand klaar gelegd om persoonlijk contact te vermijden.

Indien de huishoudhulp zich onveilig voelt omdat de maatregelen niet (kunnen) gerespecteerd worden, dan heeft zij het recht om de werkplek te verlaten nadat ze contact heeft opgenomen met het kantoor. In dergelijk geval zullen er gepaste maatregelen genomen worden.

Wij durven op uw medewerking te rekenen in het belang van ieders gezondheid, ook die van u als klant.

Heidi Deceuninck - zaakvoerster

Eveline Gheysen - preventieadviseur