Never stop learning!

23/12/2020 - 09:10

2020, een jaar als geen één.

Een jaar waar alles anders was, waar innovatie, creativiteit en solidariteit van iedereen werd verwacht, een jaar waar iedereen zich voortdurend moest aanpassen aan de steeds veranderende situaties en als het ware een 'kameleon' moest zijn.

Vele zaken waren het afgelopen jaar anders maar toch wilden wij voor onze huishoudhulpen waar mogelijk het 'vroeger' behouden.

Daarom investeerden wij met volle overtuiging opnieuw in opleidingen en vormingen, nog meer zelfs dan de voorbije jaren. Met de nodige verschuivingen, voorzorgsmaatregelen en vernieuwingen, gingen een 5-tal opleidingen door. Dit waren 3 fysieke en 2 digitale vormingen waarbij interactie centraal stond. Ondanks corona vinden wij het een must dat onze medewerkers de kans krijgen om zich verder bij te scholen en te ontplooien.

De gekozen thema's voor 2020 waren:

- Zelfzorg: de basis van een gezonde levenslust

- Beschuldiging van diefstal

- Een confrontatie met discriminatie

- Corona

Wij werken altijd samen met gediplomeerde lesgevers die over een relevante knowhow beschikken.

De eerste vorming ‘Zelfzorg: de basis van een gezonde levenslust’ was aanvankelijk gepland in het voorjaar maar werd t.g.v. de lockdown verplaatst naar donderdag 22 oktober.

Alles geven voor een ander en zichzelf hierbij wegcijferen, meerderen lopen in die valkuil ... . Dag in dat uit zorgen voor anderen kruipt niet in de koude kleren. Maar om goed te doen voor anderen moet men in eerste plaats goed zijn voor zichzelf. Gelukkige huishoudhulpen = gelukkige klanten.

Tijdens de opleiding werd stil gestaan op welke wijze en op welke vlakken men op een gezonde manier voor zichzelf zorg kan dragen.

De tweede opleiding 'Beschuldiging van diefstal' vond plaats op 17 september. Een onderwerp waar niemand mee te maken wil hebben maar dat in onze sector toch wel eens naar boven komt. Soms worden huishoudhulpen getest op hun eerlijkheid of komen ze in het vizier wanneer de klant iets niet meer kan terugvinden. De vorming werd gebracht door een advocaat en was gestoffeerd met heel wat dagelijkse casussen. De deelnemers kregen tips mee hoe ze moeten omgaan met zo'n beschuldiging.

De laatste fysieke opleiding ging door op dinsdag 24 november en ging over een nogal gevoelig thema namelijk 'Een confrontatie met discriminatie'. Vaak denken mensen dat discriminatie enkel te maken heeft met huiskleur of afkomst. Maar niets is minder waar, discriminatie kent verschillende gezichten: in onze sector kan dit gaan over de leeftijd, de taal, het geloof, gender, ... In totaal zijn er een 19-tal discriminatiecriteria. Onbewust zal elk van ons zich misschien wel eens schuldig gemaakt hebben aan een vorm van discriminatie of voelde u zich gediscrimineerd. Ook hier kregen de aanwezigen de nodige handleiding mee hoe ze hiermee moeten omgaan op de werkvloer.

Naast de opleidingen die plaats vonden in een klaslokaal, boden wij de afgelopen weken een digitale opleiding aan die onze huishoudhulpen van thuis uit konden volgen. Voor velen was het vernieuwend en meteen ook een kans om ook eens te proeven van deze nieuwe vorm van ‘bijeenkomen met de collega’s’. De online opleiding behandelde het thema 'corona'. Door de interactie met de deelnemers kon iedereen zijn bezorgdheden, angsten,... met elkaar delen. Er was voor iedereen wel nieuwe informatie en er werden heel veel interessante tips en adviezen aangereikt.